• اساسنامه

موضوعات پیشنهادی فعالیتهای فرهنگی، هنری جهت انتخاب و درج در اساسنامه

مؤسسات چند منظوره

بخش اول: فعالیتهای عمومی

 گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه (غیررسمی) متون و کتاب به زبانهای خارجی و یا بالعکس. 1

  حروفچینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه‌آرایی کتاب و نشریه. 2

   برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد کتاب و نشریه  و انتخاب و اهدای جوایز 3

  مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری.

  مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیتهای مؤسسه و اجرای طرحهای پژوهشی.

  کمک و همکاری جهت گسترش تحقیقات، پژوهشهای فرهنگی هنری، گردآوری و تدوین مجموعه‌های مستند دربارة مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.

7- مبادلات فرهنگی هنری از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی هنری از قبیل: کتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه‌ای.

  طراحی و اجرای نظامهای اطلاع‌رسانی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمانها و مؤسسات.

 - گردآوری، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه‌نامه و فهرستهای موضوعی در زمینه‌های گوناگون.

طراحی و تشکیل بانکهای اطلاعاتی در موضوعات گوناگون و برنامه‌ریزی اجرا در حوزة سازماندهی اسناد و مدارک فرهنگی هنری ارائه خدمات مشورتی در قلمرو مدیریت.

طراحی و اجرا در ایجاد دبیرخانه، مرکز اسناد و پایگاه اطلاعاتی برای خدمات اطلاع‌رسانی در زمینه‌های فرهنگی هنری، علوم قرآنی و معارف اسلامی.

 خدمات فهرست‌نویسی، نمایه‌سازی و سندآرایی مدارک و اسناد فرهنگی.

عرضة محصولات رایانه‌ای مجاز در زمینة زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی و علوم قرآنی.

تهیه و عرضة محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل: نوارهای کاست، فیلمهای ویدئویی و ... .

برگزاری نشستهای فرهنگی، ادبی، شعر و شاعران (به صورت غیرمستقل و وابسته به مؤسسه).

- تلاش به‌منظور گردآوری آثار فرهنگی هنری به‌منظور کمک به حفظ و حراست از میراث فرهنگی.

- کوشش در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ایران و اسلام.

- ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه‌های فرهنگی هنری.

بخش دوم: فعالیتهای خاص

اقدام برای درج فعالیتهای انتخابی در این بخش، صرفاً پس از آشنایی از ضوابط مربوطه، ارائه درخواست و کسب مجوز از مراجع ذی‌ربط امکان‌پذیر بوده و لازم است به نکات ذکر شده در راهنمای انتخاب فعالیتها، توجه کافی مبذول شود.

الف- فعالیتهای فرهنگی:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد فرهنگی از قبیل: کلاسهای داستان نویسی، بررسی و نقدکتاب.

انجام فعالیتهای انتشاراتی به‌منظور انتشار کتاب.

تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.

ب- فعالیتهای هنری:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد هنری.

تأسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاههای هنری.

برگزاری کنسرتهای موسیقی و جشنواره‌های هنری.

- برگزاری هنرهای نمایشی.

تأسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.

تأسیس استودیوهای صدابرداری.

- اعزام گروههای هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم.

ج- فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد سینمایی.

برگزاری جشنواره‌های سینمایی و نمایشگاههای عکس، اسلاید.

تهیه فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، ویدئویی، انیمیشن و رایانه‌ای اعم از داستانی، مستند، آموزشی، صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف مؤسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.

د- فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغاتی:

    1-طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد مطبوعاتی.

   2-انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی، ویژه‌نامه و نشریه داخلی.

تأسیس خبرگزاری در زمینه‌های عمومی و یا تخصصی    -3-.

تهیه، تنظیم، مشاوره و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی، روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش                                                                                                               کالا یا خدمات مربوطه از طریق تأسیس کانون آگهی و تبلیغاتی

-تأسیس دفاتر نمایندگیهای مطبوعاتی و سایر رسانه‌هاقبول نمایندگی و یا تأسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضة مستقیم مطبوعات.

طراحی و برگزاری نمایشگاههای مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی

تأسیس دفتر خدمات‌رسانی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

ه‍- فعالیتهای آموزشی

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری( خارج از سرفصلهای دروس مصوب آموزشهای رسمی وزارت آموزش و پرورش- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ...) در سطوح مختلف به شرح ذیل می باشد:

الف- دوره‌های تک مهارتی در زمینه های

-   مطبوعاتی: روزنامه‌نگاری، خبرنگاری، صفحه‌آرایی، ویراستاری و روابط عمومی     1-فرهنگی: لیتوگرافی، چاپ، صحافی، کتابداری .

    2هنری: موسیقی، حجم‌سازی، چهره‌پردازی، طراحی لباس، بازیگری (تئاتر)، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، کامپیوتر گرافیک (طراحی و ...) هنرهای دستی، نگارگری و سینمایی و سمعی و بصری: کارگردانی، فیلمسازی، عکاسی، بازیگری (سینما).

.

ب- دوره‌های مهارت آموزی (کار و دانش) در زمینه های

فرهنگی، مطبوعاتی از قبیل: طراحی و صفحه‌آرایی کتاب و نشریات، چاپ و صحافی  1

هنری، سینمایی و سمعی و بصری از قبیل: عکاسی و فیلمبرداری، هنرهای دستی.   2

توضیح ضروری:

اقدام در خصوص فعالیتهای آموزشی، مستلزم داشتن شرایط و امکانات ویژه‌ای می‌باشد که متقاضیان  جهت کسب آگاهی می‌توانند به دفاتر نمایندگی مرکز برنامه‌ریزی و آموزشی نیروی انسانی مستقر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مراجعه و پس از اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز، اقدام به انتخاب و درج آنها در اساسنامة پیشنهادی خود نموده تا در صورت تصویب مجوز تأسیس مؤسسه و دریافت «مجوز خاص» امکان فعالیت پیدا نمایند.

در خصوص سایر فعالیتهای خاص از قبیل: سینمایی، هنری و مطبوعاتی نیز لازم است متقاضیان به مراکز ذی‌ربط مراجعه و نسبت به شرایط و ضوابط مربوطه آگاهی پیدا نمایند و سپس اقدام به انتخاب و درج در اساسنامه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

به نام خدا

مطالب داخل اساسنامه باید تایپ شده و ذیل همه صفحات امضای هیأت موسس درج گردد.

 

اساسنامه موسسه فرهنگی و هنری "                                       "

 

به منظورانگیزه ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی ، اسلامی و براساس اهداف فرهنگی مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تاسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی و بر طبق مشخصات و شرایط پیش بینی شده در این اساسنامه مؤسسه فرهنگی و هنری                                       تشکیل می‌گردد.

 

فصل اول کلیات،  تعاریف،  اهداف و موضوع فعالیت

 

ماده 1  نام مؤسسه: مؤسسه فرهنگی و هنری"                                      " می‌باشد که برای اختصار ذیلاً مؤسسه نامیده می‌شود.

ماده 2 نوع مؤسسه که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیر تجاری، غیر سیاسی و غیر صنفی تأسیس شده انتفاعی/ غیر انتفاعی است. (غیر قابل تغییر)

ماده 3 سرمایه مؤسسه و تابعیت آن ایرانی است. (غیر قابل تغییر)

ماده 4 مدت فعالیت مؤسسه از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز مؤسسه مزبور مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تایید مجوز مربوطه از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت مؤسسه خواهد شد. اداره ثبت شرکتها پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأساً نسبت به کان لم یکن کردن ثبت و اعلام آن به طرق مقتضی اقدام خواهد کرد. (غیر قابل تغییر)

ماده 5 نشانی مؤسسه :

ماده 6 سرمایه اولیه و دارایی و منابع درآمد مؤسسه به شرح زیر است :

الف مبلغ                   ریال که در بدو تأسیس مؤسسه از سوی مؤسسان به قرار: (نام عضو اول)                    مبلغ                  ریال،(نام عضو دوم)                  مبلغ            ریال و (نام عضو سوم)                  مبلغ            ریال تأمین و تسلیم شد.

ب سرمایه غیر نقدی معادل           ریال که از طرف (نام مؤسسان و یا سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی                                          ) به مؤسسه ارائه، تقویم و تسلیم گردید.

ج منابع درآمد مؤسسه

1-

2-

3-

 

ماده 7 اهداف و موضوع فعالیت مؤسسه به شرح زیر است:

الف: اهداف:

1

2

3

4-

ب : موضوع فعالیت‌ها:

1

2-

3-

4-

5

6- 

7-

 

تبصره : مؤسسه پس از اخذ مجوز فعالیتهای خاص مصوب از مراجع ذیربط و رعایت ضوابط هیأت رسیدگی مجاز به انجام فعالیتهای مزبور می‌باشد.

 

 

ماده 8 کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه باید در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هماهنگ با برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد. (غیر قابل تغییر)

ماده 9 هرگونه تغییر در موضوع و اهداف مؤسسه باید قبل از ثبت تغییرات با اطلاع و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام گردد. (غیر قابل تغییر)

ماده 10 به منظور نیل به اهداف و موضوع فعالیتهای فرهنگی، هنری پیش بینی شده در اساسنامه، مؤسسه می تواند با رعایت مقررات مربوطه به عملیات زیر مبادرت نماید:

- تهیه و تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزار و کار و تلاش به منظور تأمین هزینه‌های مؤسسه.

- سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‌های مؤسسه.

- انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدوده اهداف و موضوع اساسنامه .

- تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانکها و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

ماده 11: هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه با وظایف و اختیارات برخی از سازمانها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه‌ها ارتباط داشته باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شده ذیربط اقدام خواهد شد. (غیر قابل تغییر)

 

فصل دوم ارکان اصلی مؤسسه

 

ماده 12 ارکان اصلی و تشکیلات اساسی مؤسسه به شرح زیر است:

الف مؤسسان (مجمع عمومی)

ب هیأت مدیره

ج مدیر عامل

د بازرس

ماده 13 افرادی که با تصویب مؤسسین اولیه مجمع عمومی را تشکیل می‌دهند باید تمام صلاحیت‌های لازم برای مؤسس اولیه را دارا بوده و به تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی برسند.

 

ماده  14- وظایف مؤسسان به شرح ذیل الف-تصویب اساسنامه   و ب-انتخاب اولین هیأت مدیره و مدیر عامل مؤسسه

است .

ماده 15 مؤسسان از بدو تأسیس مؤسسه و پس از برگزاری مجمع عمومی در قالب مجمع عمومی، مسؤول سیاست گذاری و تصمیم گیری و تعیین کننده خط مشی کلی مؤسسه بوده و دارای اختیارات و وظایف زیر می‌باشند:

الف تصویب بودجه و تراز مالی.

ب تعیین و تصویب سیاست‌های کلی و خط مشی و برنامه‌های آتی و تصویب آیین نامه و دستور العمل‌ اجرایی مؤسسه.

ج انتخاب هیأت مدیره و مدیر عامل و در صورت لزوم بازرس.

د - استماع گزارش هیأت مدیره و مدیر عامل و رسیدگی به آن و اظهارنظر درباره گزارش بازرس (در صورت انتخاب).

ه ـ تصویب و قبول عضویت اعضای جدید مؤسسه با رعایت ضوابط مصوب مؤسسان و تأیید قبلی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی . (غیر قابل تغییر)

و تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوتنامه‌های مؤسسه و انتشار تصمیمات قانونی. (غیر قابل تغییر)

ز تغییر و اصلاح مواد اساسنامه با رعایت ضوابط قانونی و با تأیید قبلی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی. (غیر قابل تغییر)

ماده 16 جلسات مجمع عمومی سالی یک بار در محل مؤسسه تشکیل خواهد شد و برای رسمیت یافتن جلسه، حضور تمامی اعضاء ضروری است و تصمیمات با اکثر آراء اتخاذ خواهد شد و در صورت عدم حضور کلیه اعضاء حضور دو سوم اعضاء مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند در جلسات بعدی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود. تشکیل جلسات عادی مجمع عمومی به طور فوق العاده در هر زمان بلامانع است. در صورتیکه برای تصمیم گیری هیچ یک از موارد فوق محقق نشد ملاک تصمیم گیری، رأی دو سوم از اعضای مؤسسه که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند خواهد بود.

 

ماده 17 جلسات مجمع عمومی به درخواست رئیس هیأت مدیره یا مدیر عامل تشکیل می‌گردد و در دعوتنامه که به صورت کتبی و دو هفته قبل از تشکیل جلسه ارسال خواهد شد، باید دستور جلسه و ساعت حضور و محل جلسه قید شده باشد.

ماده 18 امور اجرایی مؤسسه توسط هیأت مدیره‌ای که حداقل متشکل از 2  نفر به مدت 2 سال انتخاب می‌شوند اداره خواهد شد. تغییر هیأت مدیره براساس اساسنامه و طبق صورتجلسه تنظیمی توسط مؤسسان خواهد بود.

ماده 19 جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد بود و در صورت تساوی آراء رأی طرفی که مدیر عامل موافق آن است، لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 20 شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات تشکیل شده که حداقل هر ....... روز یکبار در محل مؤسسه تشکیل خواهد شد الزامی است. هیأت مدیره در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره برخواهد گزید. همچنین هیأت مدیره می‌تواند در صورت لزوم برای سایر اعضاء سمتهای دیگری تعیین نماید . تجدید انتخاب هیأت مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است و رئیس هیأت مدیره می‌تواند در عین حال سمت مدیر عامل مؤسسه را دارا باشد.

ماده 21 رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل به عنوان نمایندگان قانونی مؤسسه دارای تمامی اختیارات لازم و قانونی اجرایی بوده و می‌توانند اختیارات محوله را بین خود تقسیم نمایند ؛ اهم وظایف آنان به شرح زیر است :

- حفظ و حراست از اموال مؤسسه، تهیه صورت دارایی از اموال آن.

- رسیدگی به حسابهای مؤسسه، پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات.

- اجرای مصوبات مجمع عمومی (مؤسسان) در ارتباط با امور مؤسسه.

- تهیه و تنظیم بودجه و تراز مالی و تنظیم آیین نامه و دستورالعمل و روشهای اجرای آن پس از تصویب مجمع.

- افتتاح حساب در بانکها و خرید و فروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم با اشخاص.

- طرح و تعقیب دعاوی اعم از حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، انتخاب وکیل با حق توکیل غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنان قطع و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش، پیگیری و انجام تمامی امور و مسائل قضایی، مالیاتی، ثبتی و انجام تمامی اقدامات و تشریفات قانونی و اقدام به ثبت و انتشار آنها و انجام امور مؤسسه در حدود ضوابط اساسنامه و اقدامات اجرایی.

ماده 22 هیأت مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید و مدیر عامل نیز می‌تواند یک نفر را به سمت قائم مقام خود انتخاب و قسمتی از اختیارات محوله را به وی واگذار کند.

ماده 23 با توجه به اینکه مدیر عامل مؤسسه به عنوان مجری تصمیمات هیأت مدیره، مسؤولیتهای اداری و اجرایی مؤسسه را عهده دار است می‌تواند با داشتن حق عزل و نصب کارکنان و اداره و تمشیت امور و تدوین طرحها و برنامه‌ها و ایجاد ارتباط و همکاری با مسؤولان و اشخاص حقیقی و حقوقی و جلب مشارکت آنها در انجام فعالیت‌های مؤسسه اقدامات لازم را انجام دهد و در قبال مؤسسه و هیأت مدیره مسؤول است.

ماده 24 مؤسسان (مجمع عمومی) می‌توانند به منظور بررسی اسناد و امور مالی و تهیه گزارش از وضعیت حسابهای سالانه و اعلام نظر درباره گزارش مدیر عامل و هیأت مدیره یک نفر را به عنوان بازرس اصلی برای یک سال از بین خود یا خارج انتخاب نمایند، بازرس نباید از اعضای هیأت مدیره باشد.

ماده 25 بازرس بدون اینکه حق دخالت مستقیم در امور اجرایی مؤسسه را داشته باشد در هر زمان می‌تواند به اسناد و مدارک و پرونده‌ها مراجعه و اطلاعات لازمه را کسب و عند اللزوم تذکرات ضروری را به مسؤولان و متصدیان امر بدهد و در صورت برخورد با نارسایی یا تخلف در حین رسیدگی خود، مراتب را به مؤسسان (مجمع عمومی) اطلاع دهد.

 

فصل سوم امور عمومی، مالی، محاسباتی، انحلال و تسویه

ماده 26 سال مالی از اول فروردین ماه هر سال آغاز و به پایان اسفند ماه همان سال ختم می‌شود مگر سال اول که از تاریخ تأسیس شروع و به پایان سال ختم می‌گردد.

ماده 27 تمامی اسناد مالی تعهد آور و قراردادها و اسناد و اوراق بانکی از قبیل چک، سفته، برات و مکاتبات مؤسسه با امضای مدیر عامل و  مهر مؤسسه اعتبار خواهد داشت.

ماده 28 مدیر عامل می‌تواند امضای تمام یا قسمتی از اسناد یاد شده و مکاتبات مؤسسه را به قائم مقام خود (در صورت انتخاب) و یا یکی از اعضای هیأت مدیره تفویض نماید.

ماده 29 تمامی اموال و دارایی‌هایی که به مؤسسه تعلق گرفته یا بعداً به دارایی آن افزوده شود، در دفاتر مربوطه ثبت خواهد شد. در صورتی که از محل فعالیت‌های مؤسسه درآمدی تحصیل می‌شود. پس از وضع هزینه‌های جاری و قانونی و منظور نمودن قسمتی از آن]باید دقیقاً در این محل میزان مورد نظر توسط مؤسسه مشخص شود[  به ذخیره احتیاطی (برای توسعه و پیشبرد امور مؤسسه) بقیه بین اعضای مؤسسه مطابق این اساسنامه قابل تقسیم خواهد بود.

ماده 30 فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مؤسسان یا هیأت مدیره و مدیر عامل موجب انحلال مؤسسه نخواهد بود و عضو جانشین یا سایر اعضاء وظیفه محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضاء مؤسسه و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام خواهند داد. ورثه یا قیم متوفی یا محجور در خصوص معرفی عضو جدید اولویت

خاص نخواهند داشت و عودت اموال مربوط به متوفی و محجور از مؤسسه به صاحبان حق براساس قوانین موضوعه کشور خواهد بود. (غیر قابل تغییر)

ماده 31 انحلال مؤسسه به رأی موافق تمامی اعضای مؤسس امکان پذیر خواهد بود و در صورتی که در جلسه اول حضور تمامی اعضاء حاصل نگردد رأی دو سوم اعضاء مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند به شرط اینکه کمتر از دو نفر نباشد ملاک و معتبر خواهد بود. همزمان با انحلال، مدیر تسویه‌ای به انتخاب مؤسسان (مجمع عمومی) از بین اعضا یا خارج از اعضا تعیین خواهد شد. مدیر تسویه موظف است به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌هایی مؤسسه رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌ها اقدام و گزارش نهایی را به مؤسسان (مجمع عمومی) تسلیم نماید. مؤسسان (مجمع عمومی) درباره باقیمانده اموال و دارایی‌های اخذ تصمیم خواهند نمود. (غیر قابل تغییر)

برای انحلال مؤسسه در صورتیکه برای تصمیم گیری هیچ یک از موارد فوق محقق نشد ملاک تصمیم گیری، رأی دو سوم از اعضای موسسه که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند خواهد بود.

ماده 32 ]در این ماده باید سرنوشت اموال مؤسسه در صورت انحلال آن دقیقاً مشخص گردد[

ماده 33 پس از انحلال مؤسسه براساس صورتجلسه، مؤسسین باید آن را به هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام تا اقدام مقتضی برای کان لم یکن کردن ثبت مؤسسه صورت پذیرد. در صورت عدم اعلام انحلال به هیأت مزبور مؤسسه از تاریخ تنظیم صورتجلسه منحل تلقی می‌شود؛ ولی مؤسسین در برابر اشخاص ثالث مسؤولیت تضامنی خواهند داشت. (غیر قابل تغییر)

ماده 34 هرگونه تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه از قبیل تغییر نشانی، تغییر مؤسسان، تغییر زمینه فعالیت‌ها و سایر تغییرات باید براساس اساسنامه مصوب و طبق صورتجلسه اعضاء مؤسس پس از تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی صورت پذیرد. (غیر قابل تغییر)

ماده 35 تمامی تغییرات پس از طی مراحل اساسنامه ای و تأیید نهایی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز و مؤسسات فرهنگی و هنری به اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت تغیرات اعلام می‌گردد. (غیر قابل تغییر)

ماده 36 درباره مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانونی حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد. (غیر قابل تغییر)

این اساسنامه در سه فصل مشتمل بر 37 ماده در جلسه مورخ               هیأت مؤسس مؤسسه فرهنگی هنری

 "                                     " با حضور تمامی اعضاء قرائت و به اتفاق آراء تصویب شد.

 

 

 

 

 

 

مشخصات و امضای مؤسسان :

ردیف

نام و نام خانوادگی

ش.ش

صادره

سال تولد

نام پدر

درصد سرمایه

درصد تقسیم سود

محل امضاء

نشانی دقیق و شماره تلفن تماس ضروری

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین  مؤسسه فرهنگی هنری                       فرم شماره 2

 

در ساعت                 مورخ         جلسه مجمع عمومی مؤسسین مؤسسه با حضور تمامی مؤسسان در محل  مؤسسه تشکیل و به اتفاق آراء تصمیمات زیر اتخاذ شد:

الف اساسنامه مؤسسه فرهنگی و هنری                                       مشتمل بر 36 ماده و در 3 فصل مورد تصویب قرار گرفت.

ب اعضای هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی به شرح زیر به مدت 2 سال برگزیده شدند و با امضای ذیل صورتجلسه قبول سمت نمودند.

1

2

3

ج سرمایه و دارایی  مؤسسه در اختیار هیأت مدیره قرار گرفت و ضمن تفویض اختیارات وکالت تام با حق توکیل غیر و نمایندگی به هیأت مدیره مقرر گردید اقدامات لازم قانونی در زمینه مراجعه به ادارات ذیربط و اخذ مجوزهای مورد نیاز و ثبت  مؤسسه را هیأت مدیره پیگیری و انجام دهد.

د روزنامه کثیرالانتشار جمهوری اسلامی برای درج آگهی مؤسسه تعیین شد.

جلسه در ساعت     خاتمه یافت.

نام و نام خانوادگی و امضاء هیأت مؤسس:

1

2

3

 

امضای اعضای هیأت مدیره:

1

2

3

 

 

 

 

فرم شماره 3

صورتجلسه هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری                                       

 

در ساعت      مورخ             جلسه هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری                                       با حضور تمامی اعضای هیأت مدیره (امضاء کنندگان زیر) در محل  مؤسسه تشکیل و به اتفاق آراء تصمیمات زیر اتخاذ گردید.

1 آقای                            به سمت رئیس هیأت مدیره و آقای                         به سمت مدیر عامل مؤسسه به مدت 2 سال برگزیده شدند و با امضای صورتجلسه قبولی خود را اعلام نمودند.

2 تمامی اوراق و اسناد بهادار و قراردادهای تعهدآور با امضای آقای                   مدیر عامل و ممهور به مهر مؤسسه فرهنگی و هنری                                       معتبر بوده و سایر مکاتبات با امضای مدیر عامل مؤسسه صادر خواهد شد.

3 از سوی هیأت مدیره به آقای              اختیار تام داده شد تا بر طبق اساسنامه نسبت به اخذ مجوزهای لازم و اداره امور مؤسسه اقدامات لازم قانونی را انجام دهد؛ ضمناً اختیارات هیأت مدیره به موجب مفاد اساسنامه به نامبرده تفویض شد.

4 هیأت مدیره به اتفاق آراء به آقای                  نمایندگی و وکالت تام اعطا نمود تا ضمن مراجعه به ثبت شرکت‌ها اقدامات لازم قانونی را در زمینه ثبت  مؤسسه و امضای دفاتر مربوط انجام دهد.

مشارالیه با قبول سمت متعهد به انجام وظایف و اعمال اختیارات تفویضی گردید.

جلسه در ساعت            خاتمه یافت.

 

نام و نام خانوادگی و امضای اعضای هیأت مدیره:

1-

2-

3-

 

 

 

 

صورتجلسه تأسیس موسسه فرهنگی و هنری

فرم شماره 1

(در مورد تعیین اهداف و موضوع فعالیت و انتخاب مدیر مسؤول)

 

اینجانبان امضاکنندگان ذیل، به اسامی و مشخصات مندرج در برگ پیوست و با تسلیم مدارک لازم و ضمن التزام به رعایت اصول و ضوابط فرهنگی و تحقق اهداف پیش بینی شده در مواد 5 و 9 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها، متقاضی تأسیس:

به نشانی: ................................................................................................................................... می باشیم.

 

خلاصه اهداف و موضوع فعالیت:

 

 

 

 

 

ضمناً خانم/آقای: نام ................................... نام خانوادگی ......................................... نام پدر .................................... شماره شناسنامه ........................ شماره ملی: ....................................... محل صدور .................... سال تولد ............

میزان تحصیلات ...................................................... شغل فعلی ..................................................................................

به نشانی (محل سکونت) ..............................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

به عنوان مدیر مسؤول ............................................................. انتخاب و معرفی می شود.

 

نام و امضای متقاضیان تأسیس (موسسان):

1-.....................................................................     4-...........................................................................

2-.....................................................................     5-...........................................................................

3-.....................................................................     6-...........................................................................


نام و مشخصات متقاضیان تأسیس (موسسان):

ردیف

نام

نام خانوادگی

نام پدر

شماره شناسنامه

شماره ملی

محل تولد

محل صدور

1

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

2

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

3

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

4

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

5

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

6

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

7

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

 

مواد 5 و 9 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانونها و انجمنهای (فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی):

 

ماده 5- اهداف فرهنگی مصرح در اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران الهام بخش فعالیتها و هدفهای پیش بینی شده در اساسنامه، مراکز، موسسات و کانونها و انجمنهای فرهنگی است و این قبیل مراکز باید در اساسنامه تنظیمی به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی ملزم شوند و فعالیت آنها منافاتی با مبانی فرهنگ عمومی نداشته باشد.

ماده 9-موسس یا موسسان در قبال سیاستهای فرهنگی و خط مشی کلی و مدیر مسؤول در قبال فعالیتها و امور اجرایی مراکز فرهنگی مسؤولند و وظایف و مسؤولیتهای هر یک باید به تفکیک در اساسنامه پیشنهادی منظور شود.

باسمه تعالی

فرم شماره 4 با خودکار آبی نوشته شود.

 

شماره پرونده:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دفتر توسعه مشارکتهای فرهنگی و هنری

پرسشنامه مشخصات فردی: مدیر مسؤول      عضو هیأت موسس

موسسه فرهنگی و هنری: .......................................................................... (اسامی پیشنهادی)

نام:

نام خانوادگی:

نام پدر:

الصاق عکس

تاریخ تولد:

شماره شناسنامه:

شماره ملی:

نام مستعار:

آخرین مدرک تحصیلی:

دین:

وضعیت نظام وظیفه:

انجام داده       معاف

رشته تحصیلی:

سال اخذ مدرک:

محل اخذ مدرک (نام دانشگاه یا حوزه):

 

وضعیت تأهل: متأهل   مجرد

نام همسر:

شغل فعلی: ............................

نشانی محل کار: ...........................................................................

تلفن: .......................

شغل قبلی: ............................

نشانی محل کار: ...........................................................................

تلفن: .......................

نشانی محل سکونت: .......................................................................................................................

تلفن: .......................

شماره تلفن همراه: ...............................

تلفن تماس ضروری: ...........................

e.mail:

 

 خلاصه سوابق شغلی: (منظور آن دسته فعالیتهایی می باشد که فرد جهت انجام آنها قرارداد بسته و به ازای آن حق الحمه و حقوق دریافت می کند)

نوع فعالیت

سمت و مسؤولیت

نوع رابطه خدمتی (استخدام رسمی، پیمانی یا قراردادی)

محل فعالیت (سازمان، موسسه یا ...)

از سال تا سال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 خلاصه فعالیتهای فرهنگی و یا هنری:

نوع فعالیت

سمت و مسؤولیت

محل فعالیت (سازمان، موسسه مرکز فرهنگی یا ...)

از سال تا سال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری:

 

 

 

 تخصص ها یا مهارت ها:

نام و نوع تخصص یا مهارت

محل یادگیری

سطح توانمندی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تخصص فعالیت های اجتماعی:

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

 

 توضیحات بیشتر (در صورت نیاز):

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

 

تاریخ:                                                امضای متقاضی:

 

 

نظریه کارشناسی:

تمامی مندرجات این پرسشنامه توسط شخص متقاضی در حضور اینجانب .......................................... تکمیل و امضا شده است.

 

تاریخ:                              امضای کارشناس استان

 

 

 

موضوعات پیشنهادی فعالیتهای فرهنگی، هنری جهت انتخاب و درج در اساسنامه

مؤسسات چند منظوره

بخش اول: فعالیتهای عمومی

 گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه (غیررسمی) متون و کتاب به زبانهای خارجی و یا بالعکس. 1

  حروفچینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه‌آرایی کتاب و نشریه. 2

   برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد کتاب و نشریه  و انتخاب و اهدای جوایز 3

  مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری.

  مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیتهای مؤسسه و اجرای طرحهای پژوهشی.

  کمک و همکاری جهت گسترش تحقیقات، پژوهشهای فرهنگی هنری، گردآوری و تدوین مجموعه‌های مستند دربارة مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.

7- مبادلات فرهنگی هنری از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی هنری از قبیل: کتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه‌ای.

  طراحی و اجرای نظامهای اطلاع‌رسانی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمانها و مؤسسات.

 - گردآوری، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه‌نامه و فهرستهای موضوعی در زمینه‌های گوناگون.

طراحی و تشکیل بانکهای اطلاعاتی در موضوعات گوناگون و برنامه‌ریزی اجرا در حوزة سازماندهی اسناد و مدارک فرهنگی هنری ارائه خدمات مشورتی در قلمرو مدیریت.

طراحی و اجرا در ایجاد دبیرخانه، مرکز اسناد و پایگاه اطلاعاتی برای خدمات اطلاع‌رسانی در زمینه‌های فرهنگی هنری، علوم قرآنی و معارف اسلامی.

 خدمات فهرست‌نویسی، نمایه‌سازی و سندآرایی مدارک و اسناد فرهنگی.

عرضة محصولات رایانه‌ای مجاز در زمینة زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی و علوم قرآنی.

تهیه و عرضة محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل: نوارهای کاست، فیلمهای ویدئویی و ... .

برگزاری نشستهای فرهنگی، ادبی، شعر و شاعران (به صورت غیرمستقل و وابسته به مؤسسه).

- تلاش به‌منظور گردآوری آثار فرهنگی هنری به‌منظور کمک به حفظ و حراست از میراث فرهنگی.

- کوشش در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ایران و اسلام.

- ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه‌های فرهنگی هنری.

بخش دوم: فعالیتهای خاص

اقدام برای درج فعالیتهای انتخابی در این بخش، صرفاً پس از آشنایی از ضوابط مربوطه، ارائه درخواست و کسب مجوز از مراجع ذی‌ربط امکان‌پذیر بوده و لازم است به نکات ذکر شده در راهنمای انتخاب فعالیتها، توجه کافی مبذول شود.

الف- فعالیتهای فرهنگی:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد فرهنگی از قبیل: کلاسهای داستان نویسی، بررسی و نقدکتاب.

انجام فعالیتهای انتشاراتی به‌منظور انتشار کتاب.

تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.

ب- فعالیتهای هنری:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد هنری.

تأسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاههای هنری.

برگزاری کنسرتهای موسیقی و جشنواره‌های هنری.

- برگزاری هنرهای نمایشی.

تأسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.

تأسیس استودیوهای صدابرداری.

- اعزام گروههای هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم.

ج- فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد سینمایی.

برگزاری جشنواره‌های سینمایی و نمایشگاههای عکس، اسلاید.

تهیه فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، ویدئویی، انیمیشن و رایانه‌ای اعم از داستانی، مستند، آموزشی، صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف مؤسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.

د- فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغاتی:

    1-طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت آزاد مطبوعاتی.

   2-انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی، ویژه‌نامه و نشریه داخلی.

تأسیس خبرگزاری در زمینه‌های عمومی و یا تخصصی    -3-.

تهیه، تنظیم، مشاوره و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی، روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش                                                                                                               کالا یا خدمات مربوطه از طریق تأسیس کانون آگهی و تبلیغاتی

-تأسیس دفاتر نمایندگیهای مطبوعاتی و سایر رسانه‌هاقبول نمایندگی و یا تأسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضة مستقیم مطبوعات.

طراحی و برگزاری نمایشگاههای مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی

تأسیس دفتر خدمات‌رسانی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

ه‍- فعالیتهای آموزشی

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری( خارج از سرفصلهای دروس مصوب آموزشهای رسمی وزارت آموزش و پرورش- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ...) در سطوح مختلف به شرح ذیل می باشد:

الف- دوره‌های تک مهارتی در زمینه های

-   مطبوعاتی: روزنامه‌نگاری، خبرنگاری، صفحه‌آرایی، ویراستاری و روابط عمومی     1-فرهنگی: لیتوگرافی، چاپ، صحافی، کتابداری .

    2هنری: موسیقی، حجم‌سازی، چهره‌پردازی، طراحی لباس، بازیگری (تئاتر)، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، کامپیوتر گرافیک (طراحی و ...) هنرهای دستی، نگارگری و سینمایی و سمعی و بصری: کارگردانی، فیلمسازی، عکاسی، بازیگری (سینما).

.

ب- دوره‌های مهارت آموزی (کار و دانش) در زمینه های

فرهنگی، مطبوعاتی از قبیل: طراحی و صفحه‌آرایی کتاب و نشریات، چاپ و صحافی  1

هنری، سینمایی و سمعی و بصری از قبیل: عکاسی و فیلمبرداری، هنرهای دستی.   2

توضیح ضروری:

اقدام در خصوص فعالیتهای آموزشی، مستلزم داشتن شرایط و امکانات ویژه‌ای می‌باشد که متقاضیان  جهت کسب آگاهی می‌توانند به دفاتر نمایندگی مرکز برنامه‌ریزی و آموزشی نیروی انسانی مستقر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مراجعه و پس از اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز، اقدام به انتخاب و درج آنها در اساسنامة پیشنهادی خود نموده تا در صورت تصویب مجوز تأسیس مؤسسه و دریافت «مجوز خاص» امکان فعالیت پیدا نمایند.

در خصوص سایر فعالیتهای خاص از قبیل: سینمایی، هنری و مطبوعاتی نیز لازم است متقاضیان به مراکز ذی‌ربط مراجعه و نسبت به شرایط و ضوابط مربوطه آگاهی پیدا نمایند و سپس اقدام به انتخاب و درج در اساسنامه نمایند.